Fortæl om dine vinoplevelser.


Velkomst

Jeg holder af, at besøge vingårde og -slotte. Om franske vine og specifikt området Languedoc er mine erfaringer og viden størst. Her er jeg kommet i mange år og har besøgt flere steder. Det vil jeg berette om.

Lige nu håber jeg på, at du sender en mail til mig, så vi kan blive mange, der bidrager til bloggen.

Når jeg skal rangordne vine efter min smag, kommer franske vine ind på en klar førsteplads. Blandt franske vine kan du virkelig finde enestående vine med sjæl! Jeg er klar over, at jeg måske bliver udfordret på en så markant udmelding. Det vil jeg glæde mig til! Heldigvis er smag forskellig.

Giv dine oplevelser og viden om vine videre. Send en mail til elisanderk@gmail.com, så bliver du tildelt de fornødne rettigheder.


Welcome

Purpos is to accumulate experience and knowledge abount wine. The blog is open for authors who would like to share their wine experiences, inspire blog readers and even be inspired. Blog posts in English are welcome – send an email to elisanderk@gmail.com and get authorized.

fredag den 2. december 2011

Château de la Negly

Vi er i området mellem Béziers og Narbone på grænsen mellem departementerne Hérault og Aude. Vi har besluttet os for at besøgte Château de la Negly en varm sommerdag i vores ferie. Jeg havde hørt om slottet og deres topvin "Clos des Truffiere" og jeg var opsat på at besøge stedet for at opleve, om det kunne passe, at vinen smagte så fantastisk, som jeg var blevet fortalt.

Vi kørte fra Marseillan efter et sent morgenmåltid. Turen fra Marseillan til Château de la Negly er omkring 50 km. Vi havde besluttet os for, at vi ville nå Fleury til omkring frokost. Vi ville se os lidt omkring, inden vi om eftermiddagen ville besøge vinslottet.

På vej til Fleury
Turen går gennem smukke områder langs med Middelhavet. Det kan anbefales at vælge de små charmerende veje væk fra den stressende motorvej.

Vi ankom til Fleury klokken lidt over 12. 
Ligesom i alle øvrige mindre byer i området er der meget stille omkring frokosttid. Hele byens befolkning er gået på frokostcafé eller på anden vis trukket sig tilbage i skyggen. 

Vi spadserede lidt rundt i byen, nød stilheden og den charmerende landsby. 

Ved byens Rådhus (Mairie) er der opsat en planche hvor en rute til byens seværdigheder er markeret. "Rue des Barris", "Tour Balayard",  "Maison Commune", "Rue étroide" osv. 

Blomsterdekoreret vinfad. 
Når man går rundt i Fleury, ledes tanken hen på blomster (Fleurs), og jeg må sige at byen helt lever op til sit navn. Her er blomster overalt. 

Og ja, det må vel være en hæderkronet pensionisttilværelse for vinfade, at blive dekoreret med blomster og opsat på byens bedste pladser :-) 

Vi nåede ikke hele ruten rundt. Trangen til frokost overvandt trangen til at gå på sightseeing. Vi fandt byens lokale café og indtog en menu og et glas vin - ikke noget at skrive hjem om, men vi blev mætte!


Turen fra Fleury til Château de la Negly går gennem Le Massif de la Clape. Et fantastisk smukt område, der er hele turen værd. 

La Clape byder på smukke landskaber.
La Clape ligger direkte ud til Middelhavet og består af op til 200 meter høje kalkstensbjerge bevokset med pinjeskove og vinmarker. Området huser i omegnen af  25-30 vinproducenter. Ifølge Morten Bring Iwersen og Søren Juhl, som har skrevet bogen "Vinene fra Languedoc-Roussillon", er Château de la Negly topproducenten i La Clape. 


Jeg er ikke vinekspert, så hvis du er på jagt efter konkrete fakta, kan jeg varmt anbefale bogen. Heri kan du finde forklaring på vinbegreber og relevante fakta om klimazoner og terroir,druesorter, anvendelse og sammensætning af druer, AOC reglement, vinkort osv. Du finder også eksperternes rangordning af vinene mm. 

Så kære bloglæser: Hvis du er med endnu! Du må ikke forvente, at få en række konkrete fakta set i vin-ekspert-perspektiv. I mine blogindlæg får du til gengæld en beretning om mine oplevelser, og hvad der på turen til og fra besøget, har gjort et særligt indtryk.

Velkommen til La Negly
Uden en GPS kan det være lidt en udfordring at finde frem til Château de la Negly. Slottet ligger langt væk fra alfarvej. Det er ikke lige et sted man kommer forbi og der er heller ikke mange skilte, der gør reklame for stedet. 


Efter flere forsøg og efter at have passeret flere vingårde (eller -slotte) nåede vi frem. Ganske vist var der et ydmygt skilt, der bekendtgjorde at slottet La Negly er her. Men ellers var der ikke meget, der indikerede, at vi var kommet til La Clapes topproducent. 

Slotspladsen

Der så mennesketomt ud. Vi havde parkeret bilen på nogle dertil indrettede arealer bag ved slottet. Vi gik herfra ind på slotspladsen, hvor vi kunne se, der holdt et par biler. Lidt efter kom en ung mand ud for at servicere os.


Nu kom det spændende øjeblik!


Manden tog os med ind i slotscaven, og vi blev præsenteret for et omfattende sortiment. Der var langt flere vine end vi kunne magte at smage på. 


Vi valgte at smage på to hvidvine "La Brise Marine", som er den billigste og "La Falaise". Begge vine var dejlig friske og med fyldig smag. Ikke nogen tvivl om, at "La Falaise" efter vores smag er bedst. Vi smagte også den ene af slottets Rosé vine "Les Embruns". 


Herefter gik vi over til rødvinene. Jeg tilkendegav, at vi var kommet for at smage "Clos des Truffier". Her blev jeg pænt bedt om at udvise lidt tålmodighed. Slottet præsterede flere rødvine og det var ikke comme il faut at starte med topvinene. Vi kunne iøvrigt heller ikke se, at nogen af de fremsatte flasker bar etiketten "Clos des Truffier"

Der var to af rødvinene, som var produceret af andre end Negly. Det var AOC vinen "Les Grès" fra Domaine de Boède og en Vin de Pays de l'Hérault fra Domaine du Bosquet. Begge smagte fortrinligt og var til rimelige priser. "Les Grès" fra Domaine de Boède er efter min smag bedst af de to.

Herefter smagte vi på to rødvine fra Negly - "La Falaise" og "L'Ancely". Vinene er meget mørke, meget aromatiske og smager ypperligt. 

Smagsprøver suges op.
Nu var turen kommet til topvinene "La Porte du Ciel" og "Clos des Truffier". 

Vi fik ikke smagsprøverne fra flaske. I stedet blev vi ført med længere ind i Caven, hvor der bag en lukket dør lå flere rækker vinfade. 

Manden åbnede forsigtigt et af fadene og stak et langt, stort pipette-lignende glasrør ned i fadet og sugede nogle få centiliter op i glasrøret. Herefter førte han forsigtigt røret over til vores glas og gav os en lille smagsprøve. 

Der var lidt vin tilbage i pipetten, som blev ført tilbage til vinfadet for at tømmeden resterende vin tilbage til vinfadet. Ingen af de dyre dråber skulle gå til spille. 

Vinene er fantastiske. De er næsten sorte og jeg har sjældent - måske aldrig - smagt noget bedre.  

 "Clos des Truffier" er fremstille på Syrah druer fra en mark i nærheden af Sète. Vinstokkene er mere end 60 år gamle og nogle af de ældste i Frankrig. Druerne bliver håndplukket og lagt på køl for at blive transorteret til La Negly. Her bliver druerne igen hånd sorteret. Ikke noget at sige til, at det bliver en god, men også dyr vin. 

Hvis du skal på ferie eller på anden vis kommer i nærheden af stedet, kan jeg varmt anbefale at aflægge Château de la Negly et besøg. 


Adresse: Château de la Negly, 11560 Fleury, France

Ingen kommentarer:

Send en kommentar